tirsdag den 18. september 2007

Endelig på vandet - igen!

Skønt at være på vandet igen - efter et "hav" af blæsende dage med vind fra 10-18 m/sek.
Vi havde en fin tur fra Elvighøj og ind i Kolding Fjord, hvor billedet er fra.

mandag den 17. september 2007

Efterårstræf 2007 på Fanø

Årets Efterårstræf i Havkajakroerne var på Fanø med endnu en blæsende weekend.
5 havkajakroere fra Fanø Roklub havde arrangeret et fint træf ved lystbådehavnen i Nordby.
Der var over 60 tilmeldte, men der var frafald, sikkert p.gr.a. den kraftige blæst.

Efter en blæsende weekend i det Sydfynske Øhav i sidste weekend, var det noget træls med endnu en blæsende weekend med over 14 m/sek. Tidevandet betød også at der skulle roes uden om de sandbanker som dukker op ved lavvande.

De arrangerede ture blev aflyst. Nogen tog lidt ud for at snuse i mindre grupper og andre tog til Sønderho, hvor de blev hentet i bil.

Der var flere som slet ikke kom ud, herunder mig selv, dog tog en del ud uden for havnen i forbindelse med optagelser til TV-Syd. Udsendelsen bringes en af de kommende fredage i TV-Syd.

mandag den 10. september 2007

Tur i det Sydfynske Øhav

Borte med blæsten ????
Den dejlige solrige tur jeg havde lovet Helle, hvor vi bare skulle dase rundt i øhavet, og i land på alle de små øer og holme......blev en lidt anden tur! Ja OK vejrudsigten havde lovet lidt blæst for nogle dage siden, men blev mere afdæmpet jo tættere vi kom på weekenden.

Start i Skovballe
Vi havde gjort fredag til fridag, men p.gr.a. vore ombygning mv. var vi først pakket, kørt, og startklar fra Lenze på Havkajakcenter Svendborg ca. kl. 13 fredag - med høj solskin og moderat vind.....perfekt start.

Hjortø
Vi roede over til Hjortø og spiste frokost ved havnen, hvor der skulle være en lejrplads, men der var ikke skilte nogen steder, men en fin toiletbygning og et par bænke. Det begyndte at blæse op da vi rundede Hjortø efter forgæves at have spejdet efter Lille Danmark, som sikkert p.gr.a højvande var forsvundet - endnu mere. Da vi kom på Hjortø's vestside på vej mod Birkholm blæste det op og der var dømt surf resten af vejen indtil vi skulle svinge ind i havnen på Birkholm. Vi stak ind mellem en række fiskegarnspæle, som jeg for sent opdagede var gamle tætte ruser, så der var ikke andet at gøre end at sætte fart på hen over på en bølge, nu hvor blæsten var taget yderligere til.
Da vi kom ind i havnen var der blikstille indtil vi stak hovedet over kajen, så blæste det vildt igen.

Birkholm
Fin ø Birkholm, men der var ikke læ andre steder end bag det grå hus litd op ad vejen, så her slog vi lejr. Vi gik en tur op i byen og fik en is i forsamligshuset (ta'selv), gik en tur til østkysten, og var i soveposen kl. 22.
Kl 7 morgen blæste det som dagen før, og vi ventede i 4 timer ved havnen på at det skulle stilne lidt af. En kapsejlads for Marstal Sejlklub blev aflyst, men de blev på øen, da de skulle have fest i forsamlingshuset om aftenen. Kl. 14:00 tog vi afsted, efter at fået en kop kaffe på en af sejlbådende, og her sagde vidmålere nu kun 12 m/sek - altså den var på vej nedad.....Vi skulle "bare" surfe syd over til Strynø på lavt vand og så hurtigst muligt bag om øen og i læ....og der var altså ikke meget læ på Birkholm, ligesom Smakkecenteret med læ, køkken og bad lokkede fælt!

Strynø Kalv
Da vi kom ud af havnen hev vinden i kajakkerne og vi tog den helt store surf 6 km sydover til spidsen af Strynø Kalv, hvor vi lige sundede os og gjorde status på den videre fremfærd - selv på lavt vand kan bølgerne rejse sig! Det havde været lige lovlig vildt - mere end Helle synes var sjovt, men nu så vi ud til at være i læ af Kalven indtil vi kom til selve Strynø, så vi fortsatte mod Strynøs vestside. Det gik fint indtil vi var fri af kalven og nordvestvinden havde fri passage igen og nu var vinden øget til 14 m/sek - og der kom "ekstra" bølger fra Mastalkanten!!! Efter at Helle havde taget et par gevaldige ture på forsiden af bølgerne, råbte jeg at vi skulle lande på stranden på Strynø, idet jeg kunne se at der var et stykke endnu inden vi var i læ bagom Strynø + der lå et hav af store sten langs stranden.

Strynø og Smakkecenteret
Som I kan se på billedet så krøb vi om bag diget og drøftede hvad vi skulle. Da vi ikke kunne ligge bag diget hele natten og da vi vidste at vinden ville fortsætte ufortrødent - ja så trak vi kajakkerne mellem stenene ca. 500 mete indtil en lille vig, hvor vi kunne ro nogenlunde langs stranden om på østsiden af Strynø, og så snige os i læ til Smakkecenteret ved havnen - pyh-ha!Smakkecenteret og Strynø var en fin oplevelse, og vejrudsigten om aftenen og morgen lovede aftagende vind helt ned til let vind!!

Vores nødplan var at tage færgen til Rudkøbing og så hente bilen på Tåsinge, - men vi blev enige om at vi ville gå rundt om Strynø og så lige se hvordan der så ud over mod Vogterholmen og videre til Tåsinge.Da vi kom rundt om det skarpe hjørne, var vinden taget til og et check på 1853 sagde nu at vinden ville øge til hård vind ved kysterne - altså modsat meldingen i morges!Efter vi havde guffet en müslibar, blev vi enige om at vi ikke orkede at ro mod vinden hele vejen til Skovballe, et kryds hvor vinden havde frit løb fra nordvest! - turen fra i går sad lige tæt nok på opleveren!Så vi roede tilbage til Strynø havn hev kajakker op næsten ude ved færgekajen og var klar da færgen huggede i en halv time efter.

Rudkøbing!!
En lidt sjov afslutning på en weekend som udartede sig til en arbejdsweekend - i et flot landskab - men måske ikke lige den dase tur fra ø til ø....
Men hvor er der flot i det Sydfynske Øhav, og jeg skal derned igen om 2 uger, hvor klubben arrangerer efterårstur, men her bliver det Skarø, Avernakø, Drejeø mv. - forhåbentlig lidt mere afdæmpet og ikke nordvestenvind, som bare er en uheldig vindretning her i området!

Rullekursus hos Kajakgården

Jeg havde fået Ingolf og undertegnede med på et rullekursus nede hos Kajakgården i Årøsund sammen med to andre, hvoraf den ene blev syg inde.

Jeg tog min Ananas med derned, selvom jeg kun havde roet i den en times tid, men jeg vidste at jeg sad perfekt i den.
Det lykkedes at rulle for både Ingolf og undertegnede, og vi fik begge en rigtig god fornemmelse for hvad vi skal arbejde med efterfølgende og vores instruktør Jane var bare super!

søndag den 9. september 2007

Jomfrutur i Anas Bananas!

Først om søndagen kom jeg ud og ro Anas Acuta'en ved Elvighøj.
Ja OK jeg havde roet den hjemme på en madras mit i byggerodet, nu da jeg ikke kunne få den med i seng!
Jeg havde taget min store neoprenstøvler på, og det kneb med pladsen på fodspedalen i yderste hak - jeg tor bare tæer, og så gik det fint!
Men jeg er nok nødt til at file et hak mere eller sætte en stykke miniskum på skottet, for at få plads til vinterfodtøjet!

Den lignede selvfølgelig Q-boaten, men den føltes ikke så tung i stævnen som Q-boaten med sin clipperstævn. Anas'en har en noget mere spids stævn -hviæket gør den til en langt bedre legebåd end Q-boaten.
Jeg syntes hastigheden var fin, lang bedre end jeg troede, og accelrationen var selvfølgelig i top, selvom jeg må sige at Explorer'ens accelration var chokerende i forhold til dens størrelse!

En kop kaffe med Nigel Foster!

Da jeg kørte hjem fra Lenze med min nye Anas Acuta, ville jeg kigge forbi Nicolai i Vindebyøre for at hilse på og få en lille snak inden jeg kørte hjem.
Jeg ville egentligt høre hvor de havde været henne i skærgården i sommer, idet Helle og jeg skulle ha¨mødt Nicolai & Co. på Dannemark, en ø syd for Hamburgsund i uge 32.
Det endte med at vi tog til skærgården ved Tjøme i Norge i stedet, og Nicolais gruppe komme alrdig til Dannemark - de blev omkring Orust!

Da jeg så kom til Vindebyøre og satte bilen på Nicus Nature's camp, så jeg at der sad en lille gruppe i huset. Jeg troede de var i gang med et kursus, så jeg ville bare lige stikke hovedet ind og sige hej, men stor var min forbavselse da jeg åbnede døren og selveste Nigel Foster råbte "Hello Steffen" !!!!! (OK - Nicolai havde selvfølgelig lige nået at sige det var mig der kom!!)
Kristin og Nigel Foster sad og fik en kop kaffe ovenpå frokosten, så jeg blev bænket med en kop kaffe og spurgte løs om alt muligt.....meget hyggelig snak som endte med den historie fra deres Labradortur, hvor Kristin og en isbjørn "trækker" i hver sin ende af kajakken!!!!

Det var lige før jeg havde glemt alt om min nye Anas Acuta da jeg igen sad i bilen på vej hjem - det var næsten for surealistisk en oplevelse - her i Vindebyøre.
Nicolai sagde jo godt nok også, da jeg var kommet mig over min overraskelse: "Du ved jo godt Steffen, at det er hos Nicus Nature det sker"
Så sandt, så sandt Nicolai!

Se mere her om Nicus Nature.
Se mere her om Nigel Foster.

Min nye Anas Acuta

Verdens smukkeste havkajak - Anas Acuta fra Valley Sea Kayaks i England - designet i 1971 og på markedet i 1972, og har faktisk været et hit lige siden. Men det er en legebåd, der er kun plads til ekspeditioner på ca. 1 dag!!!
Se linket til mit indlæg om Historien bag Anas Acuta.

Fredag den 31.08.07 hentede jeg den hos Havkajakcenter Svendborg hos Lenze. Han havde 2 liggende - en hvis med gult dæk som jeg prøvede for ca. en uge siden - og så den helt hvide. Jeg var ikke i tvivl da jeg så den helt hvide -det skule være den. Jeg havde aldrig drømt om at jeg nogen siden skulle have en Anas Acuta, fordi jeg vidste at jeg ikke kunne skrue mig ned i en Anas med ocean cockpit! - jeg har tit skævet til den i klubben, hvor der ligge en hvid med ocean cockpit - men nej jeg kom sgu aldrig ned i sådan én! Men pludselig høre jeg så at nu findes den med keyhole cockpit, og da jeg snakker med Lenze, så har han 2 liggende!!!!

Så mig afsted til Tåsinge for at prøve den. Jeg sidder perfekt, faktisk bedre end i Q-boaten, fordi mine nederste lås låser perfekt, modsat Q-boaten hvor den låser meget højt på låret.Den er som en drøm at ro - den må jeg eje, men jeg er nødt til at sælge Q-boaten først, så jeg regner egentligt med at det tager et stykke tid og få den solgt. Men nej pludselig er den solgt og jeg styret afsted til Lenze for at kunne vælge mellem de to han stadig har liggende.

Sjovt nok, så ligner Anas Acuta med keyhole faktisk designmæssigt den første model af Q-boaten, jf. billederne nedenstående fra Valley 2005.

fredag den 31. august 2007

Bohuslän

Bohuslän i Sverige på Vestkysten ved Skagerak er et område vi fuldstændig har tabt vore hjerter til!
Den ene fantastiske skærgård afløser den anden fra Göteborg i syd til Strømstad ved den norske grænse - ja man kan endda sige at den fortsætter op langs Norge til og med Hvaler - en skærgård udenfor Frederiksstad.
Se indlæg om Intro i kajakområder.
Se indlæg med eksterne links til Bohuslän.
Se højre spalte forneden med links til turbeskirvelser for Sverige.

Skærgård og kyst

Opdeling i områder
Det er en lang strækning, ca. 150 km, som jeg vil opdele i en række områder, der beskrives hver for sig i følgende indlæg:
01. Strømstad
14. Göteborg Nord
15. Göteborg Syd

Havkajakker

Dette indlæg skal handle om mine/ vore havkajakker og generelt om de havkajakker som jeg synes er spændende, men som der ikke "er plads til" i flåden!

Havkajak - hvilken type skal det være?

Artisan Expedition fra KajakSport, Finland
Min første havkajak

Viking Expedition fra KajakSport, Finland
Helles første kajak som hun stadig holder fast ved og er meget glad for.

Romany HV fra Nigel Dennis Kayaks, Wales
Min kajak nr. 2

Q-boat fra Valley, England
Min kajak nr. 3. Q-boaten kaldes også Qajariaq eller Anas Acuta HV.

Romany Explorer HV fra Nigel Dennis Kayaks, Wales
Min kajak nr. 4 og afløseren for Romany'en.

Anas Acuta fra Valley, England
Min næste drømmebåd!

Vedligehold og rep.

Vedligeholdelse og reparation af kajakker er emner man først begynder at fokusere på efter den første sæson.
På Havkajakroerne's hjemmeside har der været flere tråde omkring reparartion af glasfiber, og jeg har læst flere artikler i diverse kajaktidskrifter - alle meget gode og informative, men jeg vil her forsøge at forenkle de forskellige løseninger, samt opsamle de gode links jeg har fundet.

Reparation "on the fly"
Dette emne synes jeg er vigtigt, og en del af at fokuserer på sikkerheden, i hverfald driftsikkerheden. Hvad skal man have med i sin reparationspose naår man ror?

Reparation på "værkstedet"

Vedligehold
Kan deles op i den daglige vedligehold, og så den vedligehold som omhandler check og udskiftning af rigning mv., så man undgår at stå med miseren på åbent hav!

onsdag den 29. august 2007

Sikkerhed

Dig selv - og gruppen
Når man starter med at ro havkajak fokuserer man naturligt på sine egne færdigheder, først og fremmest for at blive så dygtig, så man får neutraliseret sin egen tryghedstærskel. Man så snart du roer med andre, så handler det ikke kun om dig, men også om gruppen, hvilket betyder at man udover ens eget niveau er nødt til at forholde sig til gruppens niveau.
Det handler også om disciplin og holdning til det at ro sammen. Her er det ikke styrke og teknik som er det der bør være i fokus. Det handler som sikkerhed - for gruppen og den enkelte.
De første holdninger og værdien af disciplin opbygger man selvfølgelig på de første kurser og i den klub man er medlem.
I dag kan jeg derfor se den store værdi i og vigtigheden af klubbernes og kursernes holdning til det at ro sikkert.

Udvikling af niveau
Xxxxx

Grænser

At flytte grænser

Niveau

Et er at udvikle sit niveau som havkajakroer, et andet er at være sig bevidst om hvad ens eget niveau er på et givent tidspunkt.
Dette bør man nok gøre sig nogle tanker om, hvilket for såvidt også er grundlaget for at planlægge sin egen udvikling som havkajakroer.

Som interesseret

Hvorfor havkajak?

At ro havkajak
Xxxx

Ofte bliver jeg spurgt om hvordan jeg (vi) fandt på det der med at ro havkajak.

Hvorfor denne blog?
Xxxx.
Kreditering.

Oplevelsen

Kajaktradition og historie

Havkajakroerne i Danmark

Kolding Kajak Klub
Xxxx

Hvorfor SeaKayaker - på dansk?

Hvorfor hedder bloggen og hjemmesiden SeaKayaker DK ???? - når den nu er skrevet på dansk!

Særlige kajakområder - en intro

Dette afsnit af bloggen beskriver en række særlige områder for havkajak - områder som vi har forelsket os i, og som vi vil dyrke og besøge i årene fremover - man kan sige at afsnittet omhandler planlægningen af de næste ture.

Danmark
I Danmark er det fx. Det sydfynske Øhav, Smålandsfarvandet, Limfjorden, Vesterhavet, Stevns Klint og Møn og mange andre spændende områder.

Sverige

Fyret ved Makrillviken umiddelbart vest for Smögen i Bohuslän.

I Sverige er særligt områderne med de fantastiske skærgårde, hvor Allemansretten kommer til fuld og intens udfoldelse!
Vestkysten med Bohuslän med Orust, Tjörn, Lysekil, Smögen, Fjällbacka, Strömstad og Kosterøerne samt skærgårdene nord og syd for Göteborg.
På Østkysten er det St:Anna og Gryt skærgård, Misterhults skærgård, Stockholms store skærgård, og længere nordpå en række spændende skærgårde - helt op til Haparanda.

Norge

Papper Havn på Vesterøy på Hvalerøerne.

I Norge er det Hvalerøerne ud for Frederiksstad i Østfold, og i Vestfold er det skærgården omkring Nötterøy-Tjøme, og hele vejen ned at kysten en række flotte områder.
På vestkysten er der tusindvis af skærgårde med Lofoten som det mest facinerende med midnatssolen.

Finland
Ja Finland med de 1000 søer - har ligeså mange øer - på vestkysten omkring Turku, en stor skærgård som fortsætter ud i Bottenhavet ud til Ålandsøerne, hvor der så ikke er lang til Stockholm ydre skærgård.

Det ene område mere facinerende end det andet, og så er der endelig også områder i Tyskland, fx. Rügen, Tysklands største ø, samt Vadehavet - men hvordan pokker skal vi alle de områder.....!

Turbeskrivelse, test

Dette er en test, hvor jeg afprøver interne links - for på en fiks måde at omgå Bloggens ultimative krav om kronologi - som jeg sådan set ikke lægger særligt meget vægt på - det er mere vigtig med kategorierne, som strukturer bloggen som jeg selv ønsker!

Steffen

Ocean Paddler

*****
Nu er det andet nummer kommet af Ocean Paddler - et nyt magasin fra England om havkajakroning - med tryk på hav - OCEAN!
Det er enormt lækkert magasin, trykt på tykt papir, fede billeder og flot grafisk layout og indbundet som et rigtigt magasin!

De englændere - de kan altså noget med havkajak - Great Britain det er altså havkajakkens vugge... Det ligger fuld på højde med Sea Kayaker Magazine fra USA, men de er meget forskellige, og derfor supplerer de hinanden fint.

Det er også nogle garvede gutter de har til at skrive og fortælle, og fotografierne er enormt lækre - Ocean Paddler er meget mørkt, men det rammer faktisk meget godt den karakter og ånd som liggede i Storbritaniens kyster - det er hårde og brutale horisonter - flænget af utrolige grundtvigsstråler!

No. 2 har bl.a. et review af Romany Explorer HV, en rigtig god anmeldelse, hvor man filosoferer over hvad HV betyder - ja OK jeg har selv en Explorer HV ;-))))

Der er også en 2. del af Incident Management med Jeff Allan fra Sea Kayaking Cornwall (som han nu har sammen med Simon Osborne), begge tidligere medarbejdere hos Nigel Dennis i Angelsey i Wales.

Ocean Padler kan varmt anbefales!

tirsdag den 28. august 2007

Havkajakroer - sådan gør du!

**** Begynderniveau.
Så kom den første danske DVD om havkajakroning!
Den fokuserer meget på at være en instruktionsfilm, og den er opbygget i henhold til Havkajaksamrådets retningslinier for uddannelsen "Havkajakroer", som er første trin på en 3-trins uddannelse indenfor Havkajaksamrådet.
I sin fokusering på at være så instruktiv som muligt, bliver den mindre spændende, fordi den (bevidst) skærer alt det andet spændende væk fra havkajakroning: naturoplevelse, årstiderenes forskellige karakter, turoplevelse osv. - alt det som jeg synes er med i den svenske DVD Jag PADDLER.
Det er sådan set både godt og skidt, og jeg ved heller ikke om det er et plus, at den er optaget i Middelhavet.
Det er Jørgen Skovmand som har lavet filmen - en af dansk havkajakronings første pionerer -det mærker man tydeligt i filmen, men man mærker også at han ikke er filmmand - lidt ærgeligt når det nu er den første danske film om havkajakroning.
Jørgen Skovmand har i dag et havkajakcenter på Menorca og det kan ses på dette link, hvor du også kan købe både film og manual.
Se også Menorcakayaking.

Paddla i Stockholms skärgård

***** Alle nievauer.
Endnu en udgivelse fra Sweden Multisport, en tyk mobbedreng af en bog om havkajakture i Stockholms skærgård. Den er skrevet af Staffan Petersson, som også er indehaver af Sweden Multisport.
Dette er den første store bog om kajakture efter de 2 bøger om Paddla på Västkusten og Paddla på Östkusten, hvor den førstnævnte er udsolgt fra forlaget.

Stockholms skærgård er utrolig stor, og for mig har den indtil nu forekommet som alt for stor og uoverskuelig. Måske råder denne bog bod på dette, for jeg ved fra små besøg i Stockholms skærgård, at den er måske endda er mere facinerende end alle de andre - men hvor starter man og hvor ligger perlerne - og hvordan undgår man de mange motorbåde om sommeren osv?

Jeg har kun smugkigget i den, så jeg vender tilbage når jeg har kigget den nærmere efter i sømmene, men har dog allerede set, at der virker overskuelig og kortmaterialet er godt og informativt - spændende vinterlæsning.
Måske bliver det Stockholms skærgård før St:Anna-Gryt??

Se link til bogen på Sweden Multisport.
Se link til Sweden Multisport iøvrigt, som bl.a arrangerer spændende flerdagesture i den ydre skærgård.

Jag PADDLER - svensk DVD

***** Begynder- og mellemniveau.
DVD om havkajak fra Sverige af Staffan Petersson og Mikael Wideberg - den første nordiske havkajak DVD!
Den er god fordi den især formår at formidle naturoplevelserne i havkajak. Selv om den primært er for begyndere, så kommer den rundt om uroligt mange aspekter om det at ro havkajak.

Jag PADDLER er optaget i den ydre del af Stockholms skærgård ved Torö, og er opbygget som en ABC for havkajakroning. Den kommer vidt omkring, herunder også en afsnit om naturindholdet, sjöredning, navigation og hvordan du varmer op og spænder af - meget professionelt og enkelt beskrevet.

Der er en nr. 2 på vej - om at ro i bølger - det bliver spændende - og måske er den klar til at lægge under juletræet 2007?

Link til hjemmesiden: Sweden Multisport

Qajaasaq - en kajakmodel

Efter jeg er begyndt at ro havkajak, er jeg blevet meget betaget af små kajakmodeller - qajaasaq på grøndlansk - som jeg fandt tilfældigt på Lauritz.com. Det endte med at jeg købte et par stykker på auktionen, og specielt de modeller som har alle redskaberne med, var utroligt flot lavet.
Efterhånden har jeg opbygget en hel samling som jeg har tænkt mig at bygge en montre til med små beskrivelser af kajakkerne og de mange redskaber som hører til.
Den viste kajakmodel har mange fine redskaber med som jeg vil gennemgå i en kommende indlæg. Modellen er ca. 75 cm lang, og alt er udført i rigtige materialer, vds. træ, skind, ben og sælskind - ja selv pagajen har kanter af ben.
Samlingen

Testindlæg...

Dette indlæg skal slettes - er et testindlæg for fimnpudsning af layoutet.
Der skal lige fylde på af indlæg, så man kan se helheden for bloggen.
Husk at slette !!......

Sea Kayaker DK blogger!

http://www.seakayaker.dk/ er nu også kommet på blog-vognen!
Foruden min hjemmeside vil jeg forsøge at blogge om havkajak og det at ro havkajak.
Jeg er lidt spændt på om det vil fungere - dvs. om den naturlige kronologi i at blogge vil være spændende for andre end mig selv, og om jeg kan snige mig uden om det kronologiske - det er mere interessant at fokusere på emnet. Men jeg gør forsøget, specielt indtil mit site er helt oppe at køre.
Hvad skal det handle om?? - jeg vil improviserer og se hvordan strukturen og indholdet udvikler sig.
Jeg havde selv som nybegynder for et par år siden utroligt meget ud af, at læse andre sites om havkajak. Det har været utroligt spændende at se alle de hjemmesider om havkajak, udstyr og turbeskrivelser.
Specielt turbeskrivelser har inspireret til vore egne ture, specielt i Sverige og Norge.